» Jan Zonneveld vertelt!

Wat is dit?

Foto Ik ben van 59-2 ,opgekomen in de Kromhout kazerne in Tilburg .Kleren halen bij de fourrier, de maat was altijd goed, het was te groot of te groot , en dan de tijk met stro vullen in het strohok ,wat een bende ,diegene die gauw klaar waren ,die lagen weer met en week of twee op de grond ,en moesten hem weer bijvullen .
1e drie weekenden binnen en zondag verplicht naar een kerkdienst in een van de Militaire tehuizen ,je had er namelijk drie , maar wel met kraagje dicht, en dan maar poetsen aan die schoenen en karabijn , had je het schoon ging je weer ermee in het zand oefeningen doen, kan je weer beginnen.Maar na ongeveer twee maanden rijopleiding in een drietonner, dat was leuker .
Maar al met al voor mij toch wel een leuke tijd in dat Tilburg.
na 4 maanden Tilburg overgeplaatst naar Lunettenkazerne in Vught, voor een vervolg opleiding in de 10 tonner ( nou dat was wat voor sommigen ) ik had met gewone landbouw trekker al met twee aanhangers gereden , in mijn boerenbestaan , dus de lengte was voor mij en nog een paar maten geen probleem , want er waren meer boerenzoons bij.Er was ene Peperstraten die leek nogal veel op mij ,maar die vroeg vele malen landbouwverlof aan en als dat dan was goedgekeurd,kwamen ze naar mij en vertelden dat het verlof was goedgekeurd en kon ik naar huis gaan ,( dus toch niet )
Na weer ongeveer twee maanden rijopleiding gingen wij colonnerijden en het bivak daar kwamen wij niet onder uit. maar de strozakken waar we op sliepen mochten mee ,dat was beter als in een tentje op de grond (zoals in Tilburg) en ook af en toe wachtlopen.
op een van die colonne ritten kreeg ik in de flank een auto. nou die had flinke schade dat weet ik nog wel .
Toen wij na die colonneritten mochten gaan rijden , heb ik veel alleen gereden. kerosine - plunjebalen voor de herhaling , munitie, en zo meer .
Met een nieuwe motor in de DAF mocht je zomaar een paar honderd KM in rijden, want die motor in mijn truck had kromme klepstoters, en als die dan weer een keertje vast stonden gooide je er een vleugje remolie in de carburateur en dan rooookkkkkeeeeennnnn en flink gas en dan ging hij weer op 6 cilinders .
Ik heb het ook daar wel naar de zin gehad,
Later met de herhaling, munitie halen in Frankrijk ( Robert- Espagne ) bij de Amerikanen en mee naar Brabant ergens,we deden een tussenstop in een kazerne in Belgie, ik dacht dat het Philippil was, daar ging Piet Verburg met het spul nog op zijn kant,een beetje te hard het bochtje om ,( kon hij makkelijk uitstappen )
en in de tweede rit reed Haayen nog achter op Toon Jonkergauw, net voor de grens Belgie / Nederland ,gelukkig geen ernstige letsels , wel de auto's .


Ik ben nu al zeven jaar met pensioen, maar rij nog wel ,op een bakwagen , voor een achterbuurman, 1 Š 2 dagen in de week en dan ook schepen van proviand en / of onderdelen brengen in verschillende havens, wel leuk werk , ( o.a. mammoettankers, grote containerschepen ,maar ook kleinere )

ik ga ook proberen om wat foto's te sturen, en hopende nog een keer tot ziens bij de een of andere reŁnie .

Met vriendelijke groet,

Jan Zonneveld
[ terug... ]Omhoog


Zwaar Transport Poll

de Flickr fotosite

De landmacht nu...

De Bravo Cie!

MOB Complexen

Het 41 DKO!

Living History!

Leo Zwaal's autohistorie

De Site van Henk Kruit

boekje Pienter.nl

Ook een eigen website?


Copyright 2002-2019