» Update Archief 2

Wat is dit?

Update december 2013

Vlak voor de Feestdagen een update van de site! Even bijpraten : 2013 was voor mij door privéomstandigheden een hectisch en erg druk jaar. Gelukkig is alles nu achter de rug en kijken we weer vooruit! Tijd dus om een mooie update van de site te maken!

Na de laatste update hebben zich weer 12 oud-gedienden aan de poort gemeld! We beginnen met
Jitze Floris! Jitze woont Kamloops, Canada en vond zijn naam op de “gezochten” lijst. Jitze diende in Keizersveer van eind ’69 tot begin 1972. Gelijk met mij dus. Ik kan hem alleen niet voor de geest halen. Misschien dat een foto hier helderheid in kan brengen. Jitze, als je nog foto’s hebt van die glorieuze tijd: inscannen en mailen! Welkom terug in ieder geval!
Eppie Otter uit Witmarsum wist ook de weg terug te vinden. Eppie diende bij 829-832 van feb. 1980 tot november 1984. Heb je nog foto’s Eppie? Ook voor jou de vraag om ze in te scannen en te mailen! Welkom terug!
Een hele oude gediende werd opgespoord door John van Beek en Jacques Ruigrok.
Oud Sergeant J. Lechner ( bij velen bekend…) woont in Haelen en was blij verrast om John en Jacques aan de deur te treffen. Hij is zeker van plan om deel te nemen aan de volgende reünie. Ook een hartelijk welkom terug , Sergeant!
Gerard van der Hammen uit Tilburg wist z’n oude compagnie ook weer terug te vinden. Hij schreef mij een prachtig verhaal over zijn diensttijd die ik u niet wil onthouden:
Hallo allemaal,
Mijn naam is Gerard van der Hammen en ik woon in Tilburg. Na mijn pensioen kwam ik wat oude
foto’s tegen uit mijn diensttijd. Ik ben toen gaan zoeken en kwam de site 829-832 Zwaar Transport
Cie tegen. Hartstikke leuke site. Ook ik heb gediend bij 829-832 en daarom mijn verhaal met
foto’s.
Lichting 67-3 opkomst Kromhout Kazerne Tilburg. Rijopleiding op 3 tonner YA 314.
Na opleiding van 2 maanden inclusief een bivak op de Rielse Heide o.l.v. Sgt-Majoor Knapen door naar
de Lunetten Kazerne Vught voor de opleiding YT 514 met oplegger. Ik had overigens al mijn burgerrijbewijzen al. Examen gedaan o.a. bij Stadion De Vliert in Den Bosch en mijn rijbewijs gehaald. Het examen werd afgenomen door Sgt. Van der Heiden bijnaam Lange Jan met de rode koorden.
De eerste maanden vooral benzine gereden vanaf Gerwen, Poortugaal ,Austerlitz en Markelo. In
Austerlitz zat de benzineopslag in grote rubberen tanks. Overnacht werd er in resp. Vught, De Lier
Huis ter Heide en Eefde. Ik ben nog een week op pad geweest met Sgt 1 beroeps van 832 (naam
kwijt). We sliepen toen in Deventer midden in de stad. Deze Sgt. wilde zo graag rijden, wat hij ook
bijna de hele week heeft gedaan. Volgens mij zonder groot rijbewijs. Na 3 maanden BOS werk kreeg
ik het voor elkaar (o.a. dankzij genoemde Sgt.) huifwerk te gaan doen met mijn 832 trekker KN-82-89.
Lijndienst-werk naar Seedorf met NAVO Carnet wat in Denekamp door Nederlandse en Duitse
douane moest worden geverifieerd en gestempeld. Retourladen vaak lege oliedrums met
bestemming Lochem. Dit werk deed ik het liefst. Alleen of met een paar collega’s. Verder ook vaak bij
burger-bedrijven geladen wat ik toen erg interessant vond (veel bekijks). In die tijd woonde ik nog in
Waalwijk en warempel onze “second”, Noorman van der Dussen woonde daar ook. Ik ben een aantal
keer met hem in zijn 2CV Station mee naar huis gereden, maar nadien kwam ik dan op vrijdag wat
later terug om het appel te ontlopen.
Verder heb ik nog een keer in een MOB Complex Bergen aan Zee oude GMC’s benzine gewisseld. Eerst de benzine eruit daarna nieuwe verse erin. Benzine gaat n.l. gommen na verloop van tijd. Ik las verder ergens dat Kpl-1 Ariens is overleden. Erg spijtig maar mijn grote vriend was hij niet. Hij deed alsof hij net onder Majoor Lupker stond. Halverwege mijn diensttijd kwam Minister Den Toom (VVD) aan het bewind. We kregen ineens FL. 80,-- per maand en mochten in burger naar huis. Ook kregen we een KM vergoeding maar ik weet niet meer precies hoeveel.

Misschien dat iemand dit kan ophelderen? Verder had ik in Seedorf een eigen kamer met wastafel en
toilet en hebben we bij platte Annie in Cromvoirt veel plezier gehad en lekkere friet gegeten. Tinie ,
de broer van Annie bracht ons dan naar de kazerne terug. Weten jullie nog, dat je de tussenbak kon
gebruiken zonder de vooraandrijving te gebruiken? Het plaatje ertussen uitzagen. Dit was zeker het
geval bij de KN-82-89. Als je terug kwam van Remscheid met 10 ton tracks kon je hem goed
gebruiken. Het verval van 2 naar 3 was erg groot. De YT 514 had mijns inziens een 6 bak moeten
hebben. De 213 Denekamp – Ahlhorn blijft me altijd nog bij. Haselune (curryworst), Lohningen en Lingen.
Je reed dwars door de bebouwde kom toen. Nu ga je om al die stadjes heen. Jongens die ik nog ken
zijn o.a. Sjef Schoenmakers en Bennie Berens (had verkering in Gerwen). Koffie en gehaktbal bij Het
Zwarte Bakje in Best. Henkie Dunnink uit Staphorst, Jan van Otterlo uit Den Haag. Henk is chauffeur
geworden bij Noordermeer in Brummen. Bij het afzwaaien kreeg ik van NVDD nog de
chauffeursspeld met getuigschrift waar ik best wel trots op was. Na mijn diensttijd kwam voor een
paar jaar het echte werk Nederland – Italië met 195 pk en 2 poken. Nou mannen, dit was mijn
verhaal. Ik hoop de site en de lezers hiermee een plezier te hebben gedaan en eventuele reacties
lees ik wel. De groetjes, Gerard van der Hammen.


Mooi verhaal Gerard! Welkom terug in de compagnie!

Jan van der Heiden….. Gerard had het al over je! “lange Jan met de Rode Koorden….” Blij dat ook jij weer deel uitmaakt van de virtuele compagnie!. Jan was de vroegere examinator van 1960 t/m 1967 in Vught. Jacques Ruigrok en John van Beek speureden ook Jan op. Die twee willen bij de volgende reünie een volle tafel! Dat zit er dik in. Welkom terug jan! We zien elkaar.

Bart Bosker uit Assen wist ook de weg terug te vinden. Veel weten we nog niet van hem. Bart: mail even je lichting en een korte toelichting op je werk bij 829-832. Welkom terug in ieder geval!

Ook aan de poort staat Cees Naaktgeboren uit Rockanje. Lichting 1967! Ook voor Cees een Welkom terug!

Tonny Stoopman uit Rotterdam diende eerst als infanterist o.a. in Libanon in 1979 -1980. Daarna bij 829 tot 1981. Tonny, ook voor jou een hartelijk Welkom terug!

Wout Berkelaar uit Vinkeveen, van de lichting 64-4, heeft na 47 jaar….eindelijk weer contact met de oude compagnie. John van Beek is hier verantwoordelijk voor. John vertelde Wout over het bestaan van de site! Wout vindt dieselolie nog steeds lekker ruiken ( schrijft hij…) en is blij weer terug te zijn op de compagnie! Hij kwam op in de gen Maj. Kromhout kazerne in Tilburg en daarna is hij naar 829 gegaan in Vught. Hij werd later rijinstructeur en is dat altijd gebleven in de rang van Korporaal. Hij herinnert zich nog de namen Jopie Dekker uit Zoetermeer en Jan Duys uit Zaandam….Zoeken dus mannen! Welkom terug Wout en neem maar plaats aan de tafel van Jacques en John!

Gerrie van de Molengraaf uit Son en Breugel. Gerrie is van lichting 80-1 en was onderhouds monteur bij 829-832. Hij heeft nog een mooie verzameling spullen van 829-832. Je kunt ze op de foto zijn op Facebook en op deze site. Welkom terug Gerrie!

Als Laatste dit keer Frans Damen uit Roosendaal. Frans is van lichting 59-3 en kan zich zijn diensttijd nog goed herinneren. Hij kwam op in de Kromhout in Tilburg. Hij woonde toen zelf in Tilburg, dus dat was voor hem fantastisch. Hij kreeg daar rijles van Kpl Pieterse. Hij kende Pieterse toevallig omdat hij in die tijd werkte bij transportbedrijf wed,. van Casteren en in die tijd veel militairen hebben oververhuisd. Na Tilburg werd Frans overgeplaatst naar Vught en reed daar de gebruikelijke ritten: Brood naar Duitsland, Transporten naar Frankrijk en Duitsland en heeft ook nog aan diverse opkomende soldaten de eerste rijlessen mogen geven ivm een tekort aan rijinstructeurs. Hij denkt altijd met veel plezier terug aan die tijd! Namen die hij nog weet van vroeger: Sgt. Steijn uit Sprang Capelle, Sgt Witlox uit Tilburg, Leo van Brussel, Joop Sterkens, Gerrit Pannenkoek, Albert Fransen, Theo Marijnissen en Jan Verhoeven. Wel, Frans, Welkom terug en op de volgende reünie heb je een hoop te praten met al die makkers!

Dat waren dan de herintreders van deze keer! Blijft altijd spannend. Een paar keer per maand staat er weer eentje aan de poort!

De komende Reünie

In juni van dit jaar schreef ik het al: Waarschijnlijk gaat de volgende reünie plaats vinden in het NieuweNationaal Militair Museum . Zoals de zaken er nu voorstaan, is de opening van dit nieuwe museum in oktober 2014. Ik heb al contact gehad met het museum. Alleen kunnen ze nu niet zeggen wat de entreeprijzen etc. zijn. Ook de catering is nog niet rond. Zodra ik meer weet, laat ik het direct weten. Bereid je dus maar voor op een mooie zaterdag in november 2014…….

Onze pagina op Facebook

Op Facebook wordt onze pagina redelijk druk bezocht. Nog niet iedereen heeft de site ontdekt, dus ga even naar de rechterkant van deze site en bezoek de pagina een keertje. Nog geen lid van Facebook? Dan mis je in ieder geval het contact met veel oud-gedienden…….Aanmelden dus en Liken die pagina! Hoe meer “vind ik leuks” hoe beter! Vanaf januari 2014 wordt de onze Facebook pagina in ieder geval wekelijks ververst met nieuwe foto’s en berichten. Doen!

Blijf zoeken!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: blijf zoeken naar oude kameraden, vrienden en slapies. Vaak weten de jongens niet van het bestaan af van onze site, laat staan dat ze zoeken naar een reünie. Dan kan een speurtocht best handig en leuk zijn. Kijk maar naar de resultaten van Jaques Ruigrok en John van Beek. Ook is het misschien eens handig om de oude schoenendoos met foto’s weer eens om te kieperen. Wie weet zie je nog een sterke foto voor de site of facebook. Goeie kans dat dan ook de namen je invallen van die andere makkers op de foto. Op de volgende reünie moet het toch mogelijk zijn om met 150 man aan te treden!

Zo….De update zit erop. Ik wens jullie allemaal een paar Prettige Feestdagen en vooral een gezond 2014! Ik ga er even tussenuit. Ben even aan de andere kant van de wereld……

Henk Kruit

8-5-2014:L
We schrijven 8 mei 2014, zo langzamerhand worden we met z’n allen behoorlijk oud. De diensttijd is voor velen alweer 30, 40, 50 jaar geleden. Toch vinden maandelijks toch een aantal de weg terug naar de oude compagnie. Dit keer 6 mannen:
Harrie Hansen uit Melick, 69-6, hij diende o.a. met Herman Haverkort, Gerrit Roefs, jan Vink en Arie Beijersbergen.
Pierre Mouws uit Roosendaal. Na de opleiding 314 en 328 in Tilburg naar Keizersveer. Pierre is van de lichting 68-5 . Ik moet je hebben gekend Pierre. Foto’s sturen!
W.Lussing uit Zevenaar. Stond al een tijdje op de gezochtenlijst. Nu weten we ‘m te vinden!
Hans Pijnenburg uit Veldhoven. Hans diende van 82 tot 87 als TSer bij het 2e peloton. Diende oa met K.Tuit en P. Wolfenbuttel. Hans stond niet op de gezochtenlijst, maar beste hans, Dat zegt niets. Er zijn nog honderden namen die niet op de lijst staan en die we wel zoeken!
Ruud van Egdom uit Hoofddorp. Diende in 71-72 als chauffeur voor de garage. Ruud is de meeste namen vergeten. Geeft niets Ruud, heeft alles te maken met de eerste alinea.. 
Richard Blommensteijn Was al bekend, deed zelfs mee met de reünie van 2008 en vergat toen zijn veranderde mailadres door te geven.
Teun(Ted) de Mooij uit Valkenburg (ZH). Teun diende bij het BOS peloton en is van 66-2. Hij maakte de tijd mee dat de compagnie nieuwe voertuigen kreeg. De wisseling naar DAF 514 trekker!
Alle 7, welkom terug bij de Compagnie! Zet je oude 514 maar achter op het parkeerterrein en in de looppas naar de bar! Daar zitten we met z’n allen op jullie te wachten!

tot slot: vergeet niet je alvast op te geven voor de reünie!

update eind december 2014:
Eind December, vlak voor Oudejaarsavond. Even tijd om de administratie bij te werken, de Reünielijst te updaten en 3 nieuwe Oudgedienden aan jullie voor te stellen. Eerst even over de reünie. In December is het aantal deelnemers weer gestegen. ( zie de lijst op www.829-832zwaartransport.nl) Zo langzamerhand krijgen we een mooi koppeltje bij elkaar! Voor diegene die nog niet hebben ingeschreven in ieder geval tijd om dat nu toch te gaan doen! Ik wil wel graag weten wat het totale aantal deelnemers is. Vanuit het verre Canada kreeg ik in ieder geval van Peter Kathmann een leuk mailtje waarin hij schrijft in ieder geval aanwezig te zijn! Hij informeerde naar Joop Moonen. Helaas heb ik die niet in de database. Weet iemand misschien waar Joop Moonen uithangt? Voor Peter zou het mooi zijn als Joop ook op de reünie te vinden is!
Voor de poort 3 nieuwe mannen die staan te dringen:
1. Rene Looij uit Badalona, Espana! Rene is van 78-2 , was KPL 1 en munitiebegeleider van det eerste Peloton.
2. Jo Dreessen uit Breda is de tweede. Joop is van 74-5, was TSer en vanaf april 1975 tot juli 1979 bij 829-832 ZwtCie gediend. Eerst bij het Bospeloton en daarna bij het munitiepeloton.
3. Gerrit van Ee uit Leerdam is de derde. Gerrit is van 74-2, was dienstplichtig soldaat en monteur wegvoertuigen voor alle pelotons. Hij heeft een prima tijd gehad bij 829-832!
Heren, zet de combinatie zsm op het voertuigenpark, wel eerst even afspuiten natuurlijk, en dan als de sodemieter naar de bar! Wij zitten al te wachten!
Voor de drie nieuwe mannen geldt natuurlijk ook het advies je zsm aan te melden voor de reünie. Met of zonder wederhelft!
Ik wens een ieder een gezond 2015 toe!
Henk Kruit

Update 4 februari 2015
De teller loopt….nog 80 dagen en de reünie is een feit. Momenteel lopen de aanmeldingen weer binnen. Ik verwacht een gezellige ploeg te hebben van ca. 90 man. Zeker weten dat de Indische maaltijd op gaat! Daar zorg ik zelf persoonlijk voor!
Nog niet aangemeld? Doe dat dan nu zo snel mogelijk. Ik moet over 35 dagen het aantal deelnemers doorgeven en ik weet dat er nog een flink aantal zijn die wel komen maar nog niet hebben ingeschreven. Doe jezelf en mij een lol en zorg dat je op de lijst komt. Ik krijg van verschillende kanten de vraag of ‘de vrouw’ mee mag. Natuurlijk is dat mogelijk. Daar wordt het alleen maar gezelliger door!
Nieuwe aanmeldingen:
Afgelopen maand stonden er weer 8 man voor de poort! Iedere keer maar weer vinden oude makkers de weg terug!

Rob Voogt uit Sint-Michelsgestel. Rob was in 1978/79 dienstplichtig Vaandrig en diende bij 829-832 ZwtCie. Met veel plezier heeft hij zijn diensttijd in Keizersveer volbracht. Hij zwaaide af als 2e Luit.

Harrie Masset diende bij het munitiepeloton. Harrie was TSer van lichting 73-3. Hij diende bij het Munitiepeloton. Harrie woont in Moldavie en is net met pensioen…De mazzelaar woont in een opkomend wijnland…..

Hub Verstraaten uit Mill is een echte oudgediende. Hij is van 59-6. Hub werkte 33 jaar in dienst van Heineken….Wie wil dat nu niet? Zijn website is: studio-domeinzicht.jouwweb.nl

Mark Mastenbroek uit Amsterdam was dienstplichtig Sergeant Wegtransport. Op zijn website kwam ik het volgende verhaal tegen: 1965-1967 dienstplicht. Ik weet nog goed dat tijdens het eerste appèl onze namen werden afgeroepen. Op een troosteloze binnenplaats van een kazerne in Tilburg, te midden van honderden pelotonsgewijs opgestelde leeftijdgenoten, kaatste ook mijn naam onbarmhartig tussen de bakstenen muren. ‘Present!’ brulde ik plichtsgetrouw terug en dacht: nu word ik geboren. Alle kracht die ik bezat en méér had ik nodig om in die eerste maanden overeind te blijven en niet te laten merken hoezeer ik het uit mijn tenen moest halen om te overleven. Naïef genoeg was ik aanvankelijk overtuigd linea recta in de officiersopleiding te belanden (300 gegadigden, acht plaatsen). De tweede ontgoocheling na mijn mislukking als arts betrof het feit dat ik ‘slechts’ onderofficier zou worden. Hoewel ik met angst en beven aan het militaire avontuur begon, wilde ik, eenmaal binnen de muren van de kazerne, toch hoog inzetten. Vergeefs! Ik zou het niet verder schoppen dan tot sergeant. Toch kreeg ik geleidelijk een beetje greep op de zaak. Na een opleiding, rijvaardigheidstraining (rijbewijs B-C-D-E) werd ik ‘effectief’ als sergeant-transportcommandant bij de Zware Transportcompagnie 829 T te Vught. Taak: het begeleiden en op schema doen uitvoeren van complexe vervoersopdrachten met gemiddeld een tiental zware vrachtwagencombinaties, het leiden van colonnes en het opleiden van chauffeurs. Mark heeft het uiteindelijk prima naar zijn zin gehad. Ga maar eens naar de site of onze Facebookpagina en zie hem eens liggen tussen de grote wielen!
Jan Roze uit Meppel. Jan is van 75-6, was dienstplichtig en had een beste tijd bij de compagnie. Hij herinnert zich nog een fraai voorval : Terug uit Duitsland, liep mijn 514 met een vanEckoplegger, steeds slechter. Aangekomen op de kazerne in Keizersveer, gelijk maar door naar de TD waar de dienstdoende Sergeant ( naam vergeten…) even ging proefrijden richting Hank-Dussen en weer terug. Op de terugweg kwam de beste man echter een laag viaduct tegen, waar die vanEckoplegger weer niet tegen kon…. Het resultaat van deze klap kan je terugvinden op de site in het fotoalbum!

Andre van Brecht uit Deventer is ook weer boven water! Andre diende als TSer bij 829 en is van de lichting 83-1.

Wim Strijdonck uit Spijkenisse is de laatste op rij van deze maand. Van half 1974 tot december 1978 diende hij als KPL 1 bij 832, het BOS peloton. Per toeval op de site gestuit. Dat zijn er wel meer! Als je ouder wordt, ga je vanzelf terugdenken aan die mooie tijd en zoek je naar herkenningspunten op internet. In zijn tijd stond het BOS peloton onder leiding van sgt. Van Geel! Op de site ziet hij in ieder geval allerlei bekende namen. Naar de reünie komt hij in ieder geval. Dat kan dus nog gezellig worden!

Bert Hardeman uit Nunspeet sluit de rij. Bert is van 66-5. Bert diende in en stuurde mij een aantal mooie foto’s. Helaas te klein van kwaliteit. Daardoor kan ik ze niet opladen in het fotoboek. Even opnieuw scannen Bert en nu in wat groter formaat!

Welkom terug op de compagnie, beste vrienden! Alle acht de motoren weer starten en de combinaties parkeren achter de compagnie. Eerst wel even afspuiten mannen! Daarna in gezwinde pas naar de Compagnies bar. Wij zitten al te wachten!

829-832 Zwaar transport in boekvorm…..

Als je eenmaal gepensioneerd bent, ga je je richten op de hobby’s. Ik ook. Iedere dag maak ik een wandeling door de duinen tezamen met Luca, mijn trouwe Golden Retriever. Iedere dag maak ik daar foto´s van alle fauna en flora. Die zet ik dan weer op mijn website. Kortom, lekker bezig. Ook nog actief met een Familievereniging en als Voorzitter van de Werkgroep Arbitrage van het KNKV doe ik ook nog het één en ander. Toch knaagt er iets….Er moet nog wat gedaan worden…

Daar alle jaren die ik nu bezig ben met 829-832, heb ik een behoorlijke verzameling verhalen en foto’s. Ik denk dat de compagnie een boek verdiend waarin zo het één en ander verteld wordt! Ik wil in het boek de geschiedenis van de AAT en de Compagnie beschrijven. De voertuigen die we in al die jaren gereden hebben en de avonturen die iedereen heeft meegemaakt…..Ook de foto’s die jullie mij toegestuurd hebben komen aan bod. Wel heb ik jullie hulp nodig!

Ik ben op zoek naar de volgende info:

• Een lijst van het kader door de jaren heen. Van Grave, Vught, Keizersveer en weer Grave. Namen van Compagnies Commandanten en hun secondanten. Namen van Officieren, onderofficieren etc. etc.

• Verhalen over transporten naar o.a. La Courtine, Duitsland, Brood transporten naar Duitsland , Orleance, Engeland, Noorwegen, Frankrijk , oefeningen in Duitsland, de week naar Drenthe, brandstoftransporten in binnen- en buitenland, verhalen over Markelo, Huis ter heide etc. etc. Verhalen over de verhuizingen van de compagnie. Ook over de dependance in de Ripperda in Haarlem. Kortom, alles wat jullie te binnen wil schieten!

• Ervaringen met de voertuigen die 829-832 in al die jaren heeft gehad.

• Het maakt niet uit hoe je het opschrijft. Doe het in je eigen woorden en ik zorg voor een leesbaar verhaal!

Vanzelfsprekend is dit boek niet af in april as. Ik streef naar een werktijd van een jaar. Alles hangt af van de info die ik van jullie krijg. Ook moet ik nog zoeken naar een geschikte uitgever. Ik ben mij er van bewust dat we niet een oplage van 10.000 zullen bereiken. Wel misschien de 500. Een eventuele winst gaat naar een goed doel. Ook dat mogen jullie t.z.t. invullen. Eën ding weet ik zeker! Dat boek gaat er komen. We worden allemaal ouder en ouder. Die verhalen mogen daarom niet verloren gaan! Dus…duik in je geheugen, schrijf het in je eigen bewoordingen op , voeg eventueel foto’s erbij en mail! Alle kans dat jouw verhaal, met naam, in het boek wordt geplaatst. Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte.

Facebook.

Voor diegene die 829-832 ZwtCie nog niet ontdekt hebben op Facebook : gewoon in de zoekbalk van Facebook 829-832 intikken. Even de pagina ‘Liken’ en een berichtje achterlaten!
Op naar de lente! Ik krijg trek in warm weer 

Henk Kruit
0630390054
829.829zwaartransport@gmail.com


Update 3 maart 2015
Begin Maart….Nog een paar weken en dan is het zover. De Grote reünie van 2015! Het aantal deelnemers loopt nu op naar de 90! Het moet gek lopen als we de 100 niet halen  !
Ook dit keer hebben we een aantal mannen aan de poort die na al die jaren weer boven water zijn!
Allereerst is daar Hen Colaris (68-2) uit Guttecoven (L) ! Jaren naar gezocht en nooit kunnen vinden. Een oproep in het AD van een paar weken geleden, gaf nog dezelfde dag een positief resultaat. Een uurtje bij kunnen kletsen en Hennie verzekerde mij aanwezig te zullen zijn op de reünie! Hij staat inmiddels op de deelnemerslijst!
Door het gesprek met Hen Colaris kwam ik ook op het spoor van Jan Schulken (69-4)uit Den Helder. Ook die aan de telefoon gehad. Hij heeft zich nog niet ingeschreven voor de reünie, maar misschien komt dat nog ….
Aan de poort ook Dirk Zondervan uit Nieuw Leusen. Dirk is van de lichting 79-1 en diende bij het 3e peloton. Het klepperen met de wijsvinger op de middelvinger lukt nog steeds. Hij herinnert zich Frits Wessels, Gerrit Stijf, Jan Blijleven, Felix Meurders, Gerrit Haverkate, Ronald Zwaar , sgt. Van Scheppingen en sgt. Van Wanhoop…… Dirk, zien we je nog op de reünie?
De vierde aan de poort is Joop de Wit uit Hilversum. Joop is van 65-5 en heeft zich gelijk opgegeven voor de reünie van 25 april as.! Hij herinnert zich o.a. Mark Mastenbroek en Chris den Hertog. Tot op heden hebben Mark en Chris zich nog niet opgegeven, maar dat kan natuurlijk nog komen. Dan kunnen de maten zich gedrieën aan een tafel overgeven aan de verhalen van vroeger!
De Laatste aan de poort is een hele bijzondere! Jan Tomassen uit Wouw is een OER AATer…..Jan is van de roemruchte lichting 56-2…… en heeft de oprichting meegemaakt van 829-832 Zwaar Transport. Hij kwam in Grave op en diende eerst bij 124 Zware transport Compagnie. Die Compagnie ging op in 829-832! Hij diende onder de CC Kapitein J.C.Brieffies en 1ste Luit E.W. van Oosterom. Jan heeft , zoals jullie begrijpen , een respectabele leeftijd, maar dat weerhoudt hem niet tezamen met zijn vrouw Riet naar de reünie te komen! We gaan hem huldigen! Dat is zeker!
5 nieuwe namen terug in de compagnie! En zo gaat het iedere maand maar door. We worden zo langzamerhand een dagje ouder en hebben meer tijd om eens rond te neuzen op internet. Dan komen ineens gedachten naar boven over je oude compagnie en met een beetje zoeken, stuit je dan ineens op een website en een Facebookpagina…. Op die manier zijn er tot nu toe 345 oud collega’s bij mij bekend! Eén ding is zeker, we houden de band ongebroken!
Nog niet ingeschreven voor de reünie? Dat kan nog steeds. Hak de knoop nu eens door en zorg dat je er bij bent. Genoeg te eten, genoeg te praten en genoeg te bekijken! Blijf zoeken naar oude maten. Spit je oude adressen nog eens door, pak de telefoon en bel. Je komt nog tot verrassingen  !
Zoals jullie in de vorige update hebben kunnen lezen, ben ik voornemens een boek te schrijven over onze compagnie. In al die jaren heb ik een behoorlijke database kunnen verzamelen, foto’s, verhalen etc. Toch heb ik jullie hulp hierbij nodig! Ik zoek verhalen over oefeningen in Duitsland, transporten naar Duitsland, Frankrijk, Engeland, Noorwegen etc. etc. Het maakt mij niet uit hoe je het opschrijft. Ik maak er een leesbaar verhaal van en publiceer dat met de naam van de bron er bij! Botvier je literaire kunsten eens op de pc of op een kladblok en stuur je proza naar mij op!
Ook ben ik op zoek naar namen van het kader door de jaren heen. Van laag naar hoog of andersom.
In April de laatste update vóór de reünie!
Met vriendelijke groet,

Henk Kruit,
0630390054

Update Reünie 25 april 2015

Het was te verwachten….3 jaar blijkt toch lang te zijn. De aanmeldingen komen nu gestaag binnen en ook het Persbericht wat ik had toegevoegd aan de laatste mail, wordt naar de plaatselijke pers gestuurd. Johan Walhout had de primeur! Hij stuurde het persbericht naar ‘Het Kanton’, een plaatselijke krant in de omgeving van Keizersveer. Zie de link op onze FaceBookpagina (klik op de FBbutton rechts op deze site)

Kleine moeite voor iedereen om even het persbericht naar je plaatselijke krant etc. te sturen. Meestal plaatsen ze dat met plezier! Laat mij verrassen!
Sinds vorige week zijn er weer 4 nieuwe namen opgedoken en staan te trappelen aan de poort!
Herman van Hoof, 77-2, was takeldooschauffeur bij 829-832 er rijdt nog steeds bij Defensie als Burger Chauffeur. Herman is vriend van Maikel. Die twee komen nog altijd bij elkaar tezamen met 4 andere oudgedienden van 829-832. Eens in de 2-3 jaar komen ze bij elkaar. Mooie kans nu om allemaal met de reünie mee te doen natuurlijk! Aktie mannen!
Job Tukker uit Roosendaal is de tweede! Job diende als dienstplichtig Sergeant bij 829-832. Welkom terug Job. Nog even je lichting mailen!
• De derde is André van den Hengel. André is TSer geweest van de lichting 82/4 en diende in het 1e peloton. In het laatste jaar dat hij diende werd de compagnie verhuisd naar Grave.
Coen Emmen is de laatste vandaag. Coen was toevallig bij 829/832 terecht gekomen. Na de opleiding in Bergen op Zoom op een 1 tonner moest hij naar Ede )of all places…’ om de opleiding te volgen voor radio/telegrafist. Door thuisomstandigheden vroeg hij overplaatsing aan om dichter bij huis te komen. Na 2 weken in de hel van Ede moest hij zich melden op de Pontonnierskazerne. Zoals zo vaak bij Defensie, wist niemand van zijn komst. Na de hele dag op het bureau van de Sergeant van de dag te hebben gezeten (een stoel werd hem niet aangeboden…door Sgt v.d.Elshout )kwam Arn van de Vorst hem van het bureau afhalen en vroeg wie hij was. De boel werd uitgelegd en vanaf dat moment was Coen onderdeel van 829-832! Na accoord van Biesmans natuurlijk, die had er gelijk een Stafchauffeur bij. Coen reed op een Laro KR-01-55. Met die Laro moest hij vaak Munitiebegeleiders wegbrengen, ritjes maken voor de GD en niet te vergeten verse eitjes voor de majoor halen bij de boer op vrijdag…haha! Hij heeft er een leuke tijd gehad. Wilde zelfs bijtekenen als KVVer maar kreeg geen garantie dat hij bij 829-832 kon blijven. Afgezwaaid in september 1982 en vond daarna werk in Raamsdonkveer. Daar kwam hij Piet Slavenburg nog tegen. Kortom, Coen is weer terug zo te zien!
Alle vier een hartelijk Welkom terug bij de Compagnie. Even snel doorlopen naar de kantine. We zitten allemaal op jullie te wachten. Biertjes staan al klaar!
Zo, dat was het dan weer! Versturen die persberichten en aanmelden voor de Reünie van 25 april 2015! Ik ben er al klaar voor!
Henk

update 27 mei 2015
Na een paar weken rust en een snelle vakantie in Australië , is het nu tijd om even bij te praten over de reünie van 26 april jl. In totaal waren er 121 deelnemers present in de Kumpulan van Bronbeek in Arnhem. De zaal liep snel vol en na een openingswoord van mijzelf en een korte presentatie van Anne Tjepkema over de A.A.T. in Nederlands Indië, was het tijd om hernieuwd kennis te maken met oude maten. Daar werd dan ook gezellig gebruik van gemaakt. Er vormden zich tafeltjes waar de grootste sterke verhalen natuurlijk de boventoon vierden. Het eten was voortreffelijk! Een echte blauwe hap, geserveerd door dames uit de gordel van Smaragd…Beter kan je het niet treffen. Een flink aantal namen ook de gelegenheid om het museum Bronbeek te bezoeken. Interessant en hier en daar zag je de sporen van de A.A.T. in de vitrines. Buiten stonden twee trekkers: een YT 514 ( maar dat was o.i. niet een originele) en een echte 2300! Natuurlijk werd er driftig in de trekkers geklommen en enkele aanwezige dames namen ook plaats achter het stuur, dit om die sterke verhalen nu eens echt te kunnen beleven natuurlijk ! Terugkijkend kunnen we zeggen dat dit de drukste reünie was die vanaf 2005 gehouden werd. Iedereen had het naar de zin en ook het weer werkte mee. Op dus naar de volgende reünie. Laten we afspreken dat dit in 2018 het geval zal zijn. 3 jaar is een mooie tijd om na te denken…..

Foto’s: Op de site ( www.829-832zwaartransport.nl) vind je in het fotoalbum de foto’s van de reünie. Even zoeken en je hebt ze te pakken! Bekijk alles maar eens en geniet nog maar even na!

In mijn openingswoord heb ik even stilgestaan bij diegene die ons ontvallen zijn en ook bij enkelen van ons die wegens ziekte niet konden komen. Leo Splinter is daar één van. Leo is ernstig ziek en baalde dat hij niet aanwezig kon zijn. Leo: Sterkte man en namens iedereen op de reunie: van harte Beterschap!

De nieuwe leden blijven binnenstromen: dat kan natuurlijk ook niet anders, als je beseft dat er minstens 2500 soldaten bij 829-832 hebben gediend. Als eerste: Karel Buijs (70-6) uit Boven Leeuwen. Karel heeft de reünie in ieder geval meegemaakt! Als tweede Gerard Bosboom (70-6) uit Soest. Gerard vond in Karel z’n oude dienstmaat terug! De derde was Arie van der Tak uit Sliedrecht. Ten laat voor de reünie, maar over drie jaar present! Arie van de Spoel ( 60-4) uit Raamsdonkveer was wel op tijd! Die pakte de nasi nog even mee op Bronbeek! Ruud Viets (65-2) uit Roosendaal wist ons ook te vinden en staat te popelen om de volgende keer mee te doen! Evenals Harrie Schreurs (82-1) uit Tilburg en Cees Buijs (70-4) uit Rotterdam. Allemaal hartelijk welkom terug bij de compagnie!
We gaan nu een periode van een zekere rust in. Om de 3 maanden een update. Ik zit echter niet stil. Mijn voornemen om een boek te schrijven over 829-832 Zwaar Transport neemt vaste vormen aan. Dat betekent veel lees en schrijfwerk. Hierbij heb ik jullie hulp echt nodig! Ik zit te springen om verhalen die jullie nog ergens achter in je brein hebben zitten. Verhalen over het brood rijden, verhalen over oefeningen in Duitsland, Over brandstoftransporten vanuit Soesterberg, Markelo, etc. etc. Orleans, Marseille, Nottingham, Noorwegen, noem maar op waar jullie overal geweest zijn. Schrijf je anekdotes in je eigen woorden op. Ik vertaal dat weer in een leuk stukje in het boek! Als alles gaat zoals het moet gaan, dan presenteer ik e.e.a. op de volgende reünie!
Kom op mannen, pak je pen of open een worddocument en laat je gaan!

Nil Nobis Absurdum : Niets is ons te dol!

Henk Kruit




[ terug... ]Omhoog


Zwaar Transport Poll

de Flickr fotosite

De landmacht nu...

De Bravo Cie!

MOB Complexen

Het 41 DKO!

Living History!

Leo Zwaal's autohistorie

De Site van Henk Kruit

boekje Pienter.nl

Ook een eigen website?


Copyright 2002-2019